Perkembangan Peradaban Islam Indonesia Pada Masa Reformasi
DOI:
https://doi.org/10.69698/jpai.v1i1.420Keywords:
civilization, History, Islam, reformationAbstract
This qualitative library research explores the role of Islamic civilization in Indonesia during the reformation era. It delves into Indonesia's historical narrative, emphasizing nationalism post-independence. Islam's roots trace back to the 7th century, flourishing in the 13th century. Despite rapid growth since independence, Islam hasn't been declared the nation's official ideology, favoring Pancasila for its pluralistic ethos. Post-reform, Islam's influence is significant, yet diverse Islamic movements emerged, some advocating for Islamic law. These dynamics create sensitivity around Islam, challenging its development amidst issues like representation, blasphemy, and the intersection of religion and politics. Consolidation and alignment of Islamic interests are essential for navigating this complex landscape.
References
Batubara, U. N. (2019). Perkembangan Pembelajaran Sejarah Pasca Kemerdekaan-Reformasi. Jurnal Pendidikan Sejarah, 8(1), 14–34.
Budiono, H., & Awaludin, A. F. (2017). Perkembangan historiografi buku teks sejarah di indonesia masa orde baru hingga reformasi. Efektor, 4(2), 36–43.
Hoddin, M. S. (2020). Dinamika Politik Pendidikan Islam Di Indonesia; Studi Kebijakan Pendidikan Islam Pada Masa Pra-Kemerdekaan Hingga Reformasi. Jurnal Ilmiah Iqra’, 14(1), 15–30.
Idris, M. A. (2022). MULTIKULTURALISME DAN DINAMIKA PENDIDIKAN ISLAM DI INDONESIA (DARI MASA PENJAHAHAN HINGGA REFORMASI). Ta’allum: Jurnal Pendidikan Islam, 10(1), 79–100.
Ikhwan, A. (2017). Kajian Sosio-Historis Pendidikan Islam Indonesia Era Reformasi. EDUKASI: Jurnal Pendidikan Islam (e-Journal), 5(1), 14-32.
Iswahyudi, M. S., Irianto, I., Salong, A., Nurhasanah, N., Leuwol, F. S., Januaripin, M., & Harefa, E. (2023). Kebijakan Dan Inovasi Pendidikan: Arah Pendidikan di Masa Depan. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Iswahyudi, M. S., Munizu, M., Muktamar, A., Badruddin, S., Suryani, L., Kustanti, R., ... & Kelana, R. P. (2023). Kepemimpinan Organisasi: Teori Dan Praktik. PT. Green Pustaka Indonesia.
Jannah, M., Sautra, B. A., Sya’adah, A., & Mahfud, C. (2019). Sejarah reformasi pendidikan Islam di Indonesia. Ta’dibuna: Jurnal Pendidikan Islam, 8(1), 38–46.
Januaripin, M. (2023). Penerapan Metode Diskusi Hubungannya Dengan Berpikir Kritis Siswa Kelas XII IPA Madrasah Aliyah Miftahul Huda Subang. Journal on Education, 6(1), 9814-9821.
Junaedi, M., Nasikhin, N., & Hasanah, S. (2022). Issues in the Implementing of Online Learning in Islamic Higher Education During the Covid-19 Pandemic. Ta'dib, 25(1), 33-46.
Junaedi, Mahfud, Nasikhin Nasikhin, and Silviatul Hasanah. (2022). "Issues in the Implementing of Online Learning in Islamic Higher Education During the Covid-19 Pandemic." Ta'dib 25.1.
Marzuenda, M., & Usman, U. (2022). KEBIJAKAN PENDIDIKAN ISLAM MASA REFORMASI. Kreatifitas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam, 11(1), 61-74.
Masyukur, Mohammad Rizqillah. Sejarah perkembangan madrasah di Indonesia. Jurnal Al-Makrifat, 2018, 3.2.
Mayani, M. (2019). Perkembangan Hukum Islam Di Indonesia Pada Masa Kerajaan Islam Sampai Dengan Masa Reformasi. Jurnal Publikasi, 1(1).
munasir. (2023). Model Pendidikan Akhlak Bagi Anak Dalam Keluarga Kyai. KAMALIYAH : Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(1), 1–17. Retrieved from https://ejournal.stai-mifda.ac.id/index.php/kamaliyah/article/view/33
Nasikhin, N., & Raaharjo, R. (2022). Moderasi Beragama Nahdlatul Ulama dan Muhammadiyah dalam Konsep Islam Nusantara dan Islam Berkemajuan. Islamic Review: Jurnal Riset dan Kajian Keislaman, 11(1), 19-34.
Nasikhin, N., & Shodiq, S. (2021). DIFFERENT PERSPECTIVE OF RELIGIOUS EDUCATION IN ISLAMIC THEOLOGY AND WEST THEOLOGY. Jurnal AlFatih, 4(2), 328-342.
Nasikhin, N., Ismutik, I., & Albab, U. (2022). PHILOSOPHY OF ISLAMIC SCIENCE IN AL-FARABI'S PERSPECTIVE. RUSYDIAH: Jurnal Pemikiran Islam, 3(1), 20-34.
Nurhalisa, Siti, et al. "The Urgence Of Islamic Philosophy For Education In Elementary School." JASNA: Journal For Aswaja Studies 2.2 (2022): 31-40.
Pratama, I. P., & Zulhijra, Z. (2019). Reformasi Pendidikan Islam Di Indonesia. Jurnal PAI Raden Fatah, 1(2), 117–127.
Saefudin, Ahmad, et al. "Active Non-Violence Education in Rural Culture." Tribakti: Jurnal Pemikiran Keislaman 33.2 (2022): 287-308.
Salwadila, T. (2021). Sistem dan Kebijakan Pemerintah Terhadap Pendidikan Islam Pada Era Reformasi. SINDANG: Jurnal Pendidikan Sejarah Dan Kajian Sejarah, 3(2), 158–163.
Saputra, F. (2021). Sejarah Pertumbuhan Dan Perkembangan Pendidikan Islam Di Indonesia. Al-Hikmah (Jurnal Pendidikan Dan Pendidikan Agama Islam), 3(1), 98–108.
Sauki, M. (2018). Perkembangan Islam di Indonesia Era Reformasi. Tasamuh: Jurnal Studi Islam, 10(2), 443–458.
Siti Yumnah, M. M. P. A. Z. M. T. S. M. J. T. T. M. Z. A. H. A. R. K. H., Abdul Khakim, M. P., Design, L. T. Z., Pustaka, P. C., & Januaripin, M. (2023). Studi Agama Islam Kontemporer. Pena Cendekia Pustaka. https://books.google.co.id/books?id=qVzqEAAAQBAJ
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Muhammad Auliya Elhakim, Agung Hidayatul Irsyad, Nasikhin, Fihris
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.