MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA MELALUI METODE CERAMAH INTERAKTIF (DI SMPT MATHLAUL KHAER)
Keywords:
Learning motivation, interactive lecture method , student involvement, learning effectiveness, participatory techniquesAbstract
Learning motivation is an important factor that influences students' success in understanding and mastering the subject matter. However, conventional lecture methods are often considered less effective in increasing learning motivation, because students only listen passively without much opportunity to be directly involved. Therefore, this study aims to explore the effectiveness of the interactive lecture method in increasing students' learning motivation. The interactive lecture method combines the delivery of material with participatory techniques, such as group discussions, questions and answers, case studies, and the use of visual media and interactive technology. The results of the study showed that the interactive lecture method can significantly increase student involvement, interest, and motivation. Students become more active in the learning process, so that their understanding and memory of the material also increase. Thus, the interactive lecture method is an effective alternative to increasing students' learning motivation in the classroom environment
References
Asmara, Y. (2019). Pembelajaran Sejarah Menjadi Bermakna dengan Pendekatan Kontektual. Kaganga: Jurnal Pendidikan Sejarah Dan Riset Sosial Humaniora, 2(2), 105–120.
Azhar, M., & Wahyudi, H. (2024). Motivasi Belajar: Kunci Pengembangan Karakter dan Keterampilan Siswa. Uluwwul Himmah Educational Research Journal, 1(1), 1–15.
Lomu, L., & Widodo, S. A. (2018). Pengaruh motivasi belajar dan disiplin belajar terhadap prestasi belajar matematika siswa.
Anas, M., & PdI, M. (2014). Mengenal Metodologi Pembelajaran. Muhammad Anas.
Azhar, M., & Wahyudi, H. (2024). Motivasi Belajar: Kunci Pengembangan Karakter dan Keterampilan Siswa. Uluwwul Himmah Educational Research Journal, 1(1), 1–15.
Badrus, M. (2018). Pengaruh motivasi mengajar guru terhadap prestasi belajar siswa pada mata pelajaran pendidikan agama islam. Intelektual: Jurnal Pendidikan Dan Studi Keislaman, 8(2), 143–152.
Cikka, H. (2020). Peranan kompetensi guru pendidikan agama islam (PAI) dalam meningkatkan interaksi pembelajaran di sekolah. Guru Tua: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(1), 43–52.
Iqbal, M. (2022). Fungsi Dan Peran Kepemimpinan Sekolah Dalam Memberikan Reward Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa. SKILLS: Jurnal Riset Dan Studi Manajemen Pendidikan Islam, 133–143.
Novayani, I. (2017). Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (Pai) Berbasis Multikultural. Tadrib, 3(2), 235–250.
Rikawati, K., & Sitinjak, D. (2020). Peningkatan keaktifan belajar siswa dengan penggunaan metode ceramah interaktif. Journal of Educational Chemistry (JEC), 2(2), 40.
Sam, R., & Sulastri, C. (2024). Profesionalisme Guru dan Dampaknya terhadap Hasil Belajar Siswa. Arini: Jurnal Ilmiah Dan Karya Inovasi Guru, 1(1), 1–16.
Syahbana, A. (2012). Pengembangan perangkat pembelajaran berbasis kontekstual untuk mengukur kemampuan berpikir kritis matematis siswa SMP. Edumatica: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(02).
Syarifuddin, M. P., & Utari, E. D. (2022). Media pembelajaran (Dari masa konvensional hingga masa digital). Bening Media Publishing.
Tanjung, Z., & Amelia, S. (2017). Menumbuhkan kepercayaan diri siswa. JRTI (Jurnal Riset Tindakan Indonesia), 2(2).
Uno, H. B., & Mohamad, N. (2022). Belajar dengan pendekatan PAILKEM: pembelajaran aktif, inovatif, lingkungan, kreatif, efektif, menarik. Bumi Aksara.
Wati, A. R. Z., & Trihantoyo, S. (2020). Strategi pengelolaan kelas unggulan dalam meningkatkan prestasi belajar siswa. JDMP (Jurnal Dinamika Manajemen Pendidikan), 5(1), 46–57.
Widayanti, F. D. (2013). Pentingnya mengetahui gaya belajar siswa dalam kegiatan pembelajaran di kelas. Erudio Journal of Educational Innovation, 2(1).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Salman Alfarizi salman khan, Yanto Maulana Restu, Abdul Rohim, Fitri Fatimatuh Azzahra

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.