IMPLEMENTASI PERILAKU KESEIMBANGAN HIDUP DI DUNIA DAN AKHIRAT PADA GENERASI MILENIAL

Authors

  • Taufik Darmawansyah UIN Mahmud Yunus Batusangkar
  • Tartila Vazari UIN Mahmud Yunus Batusangkar
  • Suci Rahmadhani UIN Mahmud Yunus Batusangkar
  • Ardi Satrial UIN Mahmud Yunus Batusangkar

Keywords:

worldly and spiritual balance, thematic studies, millennial generation

Abstract

The balance of life in the world and the hereafter is a behavior that must be applied in daily life. This study aims to explore the application of the balance between worldly and spiritual life by the millennial generation. In today's modern era, full of material orientation and practical lifestyles, many young people tend to ignore the religious dimension in their daily lives. This research uses a qualitative approach with descriptive methods to gain in-depth understanding through in-depth interviews, observations, and review of relevant literature to strengthen the data obtained. The findings show that some millennials are starting to build awareness to balance worldly achievements with spiritual responsibilities. This can be seen from participation in religious-social activities, time management between work and worship, and utilization of digital media to spread positive messages. This study suggests that fostering spiritual values should receive attention from families, educational institutions and the surrounding environment and strive to achieve a balance of worldly and afterlife life in the millennial generation. Awareness of the importance of the afterlife in living modern life is the foundation in creating a generation that is in harmony between the outer and inner aspects

References

Anggito, A., & Setiawan, J. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif. CV Jejak.

Badan Pusat Statistik. (2023). Statistik Pemuda Indonesia 2023. BPS.

Ferizal, F., Polem, Z. S., Lubis, A. Z. S., Lubis, A. R., Amelia, A., Pasaribu, K. J. S. B.,

Berutu, S. A., & Adly, M. L. (2025). Ayat-ayat Al-Qur’an Tentang Keseimbangan

Dunia dan Akhirat: Relevansi dalam Manajemen Waktu. Journal of Creative

Student Research, 3(1), 196–203.

Gimri, F. D., Dewianti, A. F., Rahmasari, R., Rahmasari, R., & Purwanto, H. (n.d.).

Halimatus Syakdiyah, Ainur Rofiq Sofa, & Muhammad Sugianto. (2024). Keutamaan

Ilmu Sebagai Fondasi Dalam Membangun Peradaban Islam Di Era Modern:

Perspektif Nilai Dan Relevansi Kontemporer. Inspirasi Dunia: Jurnal Riset

Pendidikan dan Bahasa, 4(1), 43–54. https://doi.org/10.58192/insdun.v4i1.2847

Haryanto, A. (2020). Krisis Spiritualitas Generasi Milenial di Era Digital. Remaja

Rosdakarya.

Hasanah, R. (2024). Revitalisasi Dakwah dalam Era Pop Culture Pada Gen Z. PT.

Pena Cendekia Pustaka.

Herawati, A., Sinta, P. D., Marati, S. N., & Sari, H. P. (2025). Peran Pendidikan Islam

Dalam Membangun Karakter Generasi Muda di Tengah Arus Globalisasi.

Jurnal Pendidikan Islam, 3.

Indonesia, K. A. R. (2015). Buku Guru Al-Qur’an Hadis Pendekatan Saintifik Kurikulum

Kementerian Agama.

Istiqomah Nurul Azizah, Nadzani Pramudya Ibni, Zahwa Putri Naila, Soffia Soffia, &

Wismanto Wismanto. (2024). Konsep Pendidikan Islam dalam Pembentukan

Kehidupan Manusia yang Seimbang. Al-Tarbiyah : Jurnal Ilmu Pendidikan

Islam, 2(3), 12–28. https://doi.org/10.59059/al-tarbiyah.v2i3.1146

Kementerian Agama RI. (2019). Al-Qur’anul Karim. Kementerian Agama RI.

Kementerian Agama RI. (2022). Laporan Tahunan Indeks Keberagaman Generasi

Muda. Puslitbang Lektur dan Khazanah Keagamaan.

Maharini, R., Safitri, S. S., Khayrani, S., & Fatimah, S. M. (2025). Harmonisasi Antara

Dunia Dan Akhirat: Kajian Kritis Terhadap Fenomena Hustle Culture Pada

Generasi Z Dalam Perspektif Al-Qur’an. KACA (Karunia Cahaya Allah): Jurnal

Dialogis Ilmu Ushuluddin, 15(1).

Maharsiwi, N. N. (2023). Pengaruh Islamic Work-Life Balance terhadap Employee

Retention pada Generasi Milenial di PT Pos Indonesia KCU Surakarta.

[Skripsi]. IAIN Surakarta.

Marinda, M. R., Nisa, M. D., Afifah, L., Ramdhan, C., & Anshori, M. I. (2023).

Tantangan Mengenai Batasan Antara Pekerjaan Dan Kehidupan Pribadi Akibat

Tekhnologi Yang Selalu Terkoneksi. GLORY ( Global Leadership

Organizational Research in Management), 1(4), 275–292.

Ningsih, W. (2020). Konsep Hidup Seimbang Dunia Akhirat dan Implikasinya dalam

Perspektif Pendidikan Islam. Jurnal Al-Fikru, 14(1), 78-89.

Nur Ah’Syaidah Fitria Ahyati & Mus’idul Millah. (2024). Optimisme Dalam Perspektif

Hadis. Jurnal Budi Pekerti Agama Islam, 2(2), 216–235.

https://doi.org/10.61132/jbpai.v2i2.246

Nurdin, I., & Hartati, S. (2019). Metodologi Penelitian Sosial. Media Sahabat Cendekia.

Permana, J., Sudarsyah, A., & Rahyasih, Y. (2023). Penelitian Kualitatif: Analisis Data

dalam Administrasi Pendidikan. Indonesia Emas Group.

Rahmah, L. A. (2023). Media Sosial dan Pengaruhnya Terhadap Nilai Keagamaan

Generasi Milenial di Desa Air Berudang Aceh Selatan. UIN Ar-Raniry.

Rohman, F. (2021). Tujuan pendidikan Islam pada hadis-hadis populer dalam

Shahihain. Ta’dibuna: Jurnal Pendidikan Islam, 10(3), 367.

https://doi.org/10.32832/tadibuna.v10i3.5107

Sugitanata, A., & Aqila, S. (2024). Transformasi Pengasuhan Anak di Era Digital:

Analisis Fenomena “Sosmedika Mom” dan Dampaknya terhadap Ibu-Ibu

Modern. SPECTRUM: Journal of Gender and Children Studies, 4(1), 17–31.

https://doi.org/10.30984/spectrum.v4i1.1066

Umami, I. U. F., & Sobri, M. (2022). Nilai-Nilai Kerja Keras (Kreatif, Rajin, Ulet, Teliti,

Tekun, Komitmen, Disiplin Dan Berilmu) Dan Cinta Tanah Air Dalam Islam. ELHIKAM: Jurnal Pendidikan dan Kajian Keislaman, XV(1).

Wangsa, F. A. (2019). Universalitas Ajaran Islam. Tahdis: Jurnal Kajian Ilmu Al-Hadis,

(1). https://doi.org/10.24252/tahdis.v10i1.10065

Yusran, M. (2021). Pendidikan Karakter Islam: Menyeimbangkan Dunia dan Akhirat.

Literasi Nusantara.

Downloads

Published

2025-05-28

How to Cite

Darmawansyah, T., Tartila Vazari, Suci Rahmadhani, & Ardi Satrial. (2025). IMPLEMENTASI PERILAKU KESEIMBANGAN HIDUP DI DUNIA DAN AKHIRAT PADA GENERASI MILENIAL . KAMALIYAH : Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(1), 246 –. Retrieved from https://ejournal.stai-mifda.ac.id/index.php/kamaliyah/article/view/1149

Issue

Section

Articles