IMPLEMENTASI PERILAKU KESEIMBANGAN HIDUP DI DUNIA DAN AKHIRAT PADA GENERASI MILENIAL
Keywords:
worldly and spiritual balance, thematic studies, millennial generationAbstract
The balance of life in the world and the hereafter is a behavior that must be applied in daily life. This study aims to explore the application of the balance between worldly and spiritual life by the millennial generation. In today's modern era, full of material orientation and practical lifestyles, many young people tend to ignore the religious dimension in their daily lives. This research uses a qualitative approach with descriptive methods to gain in-depth understanding through in-depth interviews, observations, and review of relevant literature to strengthen the data obtained. The findings show that some millennials are starting to build awareness to balance worldly achievements with spiritual responsibilities. This can be seen from participation in religious-social activities, time management between work and worship, and utilization of digital media to spread positive messages. This study suggests that fostering spiritual values should receive attention from families, educational institutions and the surrounding environment and strive to achieve a balance of worldly and afterlife life in the millennial generation. Awareness of the importance of the afterlife in living modern life is the foundation in creating a generation that is in harmony between the outer and inner aspects
References
Anggito, A., & Setiawan, J. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif. CV Jejak.
Badan Pusat Statistik. (2023). Statistik Pemuda Indonesia 2023. BPS.
Ferizal, F., Polem, Z. S., Lubis, A. Z. S., Lubis, A. R., Amelia, A., Pasaribu, K. J. S. B.,
Berutu, S. A., & Adly, M. L. (2025). Ayat-ayat Al-Qur’an Tentang Keseimbangan
Dunia dan Akhirat: Relevansi dalam Manajemen Waktu. Journal of Creative
Student Research, 3(1), 196–203.
Gimri, F. D., Dewianti, A. F., Rahmasari, R., Rahmasari, R., & Purwanto, H. (n.d.).
Halimatus Syakdiyah, Ainur Rofiq Sofa, & Muhammad Sugianto. (2024). Keutamaan
Ilmu Sebagai Fondasi Dalam Membangun Peradaban Islam Di Era Modern:
Perspektif Nilai Dan Relevansi Kontemporer. Inspirasi Dunia: Jurnal Riset
Pendidikan dan Bahasa, 4(1), 43–54. https://doi.org/10.58192/insdun.v4i1.2847
Haryanto, A. (2020). Krisis Spiritualitas Generasi Milenial di Era Digital. Remaja
Rosdakarya.
Hasanah, R. (2024). Revitalisasi Dakwah dalam Era Pop Culture Pada Gen Z. PT.
Pena Cendekia Pustaka.
Herawati, A., Sinta, P. D., Marati, S. N., & Sari, H. P. (2025). Peran Pendidikan Islam
Dalam Membangun Karakter Generasi Muda di Tengah Arus Globalisasi.
Jurnal Pendidikan Islam, 3.
Indonesia, K. A. R. (2015). Buku Guru Al-Qur’an Hadis Pendekatan Saintifik Kurikulum
Kementerian Agama.
Istiqomah Nurul Azizah, Nadzani Pramudya Ibni, Zahwa Putri Naila, Soffia Soffia, &
Wismanto Wismanto. (2024). Konsep Pendidikan Islam dalam Pembentukan
Kehidupan Manusia yang Seimbang. Al-Tarbiyah : Jurnal Ilmu Pendidikan
Islam, 2(3), 12–28. https://doi.org/10.59059/al-tarbiyah.v2i3.1146
Kementerian Agama RI. (2019). Al-Qur’anul Karim. Kementerian Agama RI.
Kementerian Agama RI. (2022). Laporan Tahunan Indeks Keberagaman Generasi
Muda. Puslitbang Lektur dan Khazanah Keagamaan.
Maharini, R., Safitri, S. S., Khayrani, S., & Fatimah, S. M. (2025). Harmonisasi Antara
Dunia Dan Akhirat: Kajian Kritis Terhadap Fenomena Hustle Culture Pada
Generasi Z Dalam Perspektif Al-Qur’an. KACA (Karunia Cahaya Allah): Jurnal
Dialogis Ilmu Ushuluddin, 15(1).
Maharsiwi, N. N. (2023). Pengaruh Islamic Work-Life Balance terhadap Employee
Retention pada Generasi Milenial di PT Pos Indonesia KCU Surakarta.
[Skripsi]. IAIN Surakarta.
Marinda, M. R., Nisa, M. D., Afifah, L., Ramdhan, C., & Anshori, M. I. (2023).
Tantangan Mengenai Batasan Antara Pekerjaan Dan Kehidupan Pribadi Akibat
Tekhnologi Yang Selalu Terkoneksi. GLORY ( Global Leadership
Organizational Research in Management), 1(4), 275–292.
Ningsih, W. (2020). Konsep Hidup Seimbang Dunia Akhirat dan Implikasinya dalam
Perspektif Pendidikan Islam. Jurnal Al-Fikru, 14(1), 78-89.
Nur Ah’Syaidah Fitria Ahyati & Mus’idul Millah. (2024). Optimisme Dalam Perspektif
Hadis. Jurnal Budi Pekerti Agama Islam, 2(2), 216–235.
https://doi.org/10.61132/jbpai.v2i2.246
Nurdin, I., & Hartati, S. (2019). Metodologi Penelitian Sosial. Media Sahabat Cendekia.
Permana, J., Sudarsyah, A., & Rahyasih, Y. (2023). Penelitian Kualitatif: Analisis Data
dalam Administrasi Pendidikan. Indonesia Emas Group.
Rahmah, L. A. (2023). Media Sosial dan Pengaruhnya Terhadap Nilai Keagamaan
Generasi Milenial di Desa Air Berudang Aceh Selatan. UIN Ar-Raniry.
Rohman, F. (2021). Tujuan pendidikan Islam pada hadis-hadis populer dalam
Shahihain. Ta’dibuna: Jurnal Pendidikan Islam, 10(3), 367.
https://doi.org/10.32832/tadibuna.v10i3.5107
Sugitanata, A., & Aqila, S. (2024). Transformasi Pengasuhan Anak di Era Digital:
Analisis Fenomena “Sosmedika Mom” dan Dampaknya terhadap Ibu-Ibu
Modern. SPECTRUM: Journal of Gender and Children Studies, 4(1), 17–31.
https://doi.org/10.30984/spectrum.v4i1.1066
Umami, I. U. F., & Sobri, M. (2022). Nilai-Nilai Kerja Keras (Kreatif, Rajin, Ulet, Teliti,
Tekun, Komitmen, Disiplin Dan Berilmu) Dan Cinta Tanah Air Dalam Islam. ELHIKAM: Jurnal Pendidikan dan Kajian Keislaman, XV(1).
Wangsa, F. A. (2019). Universalitas Ajaran Islam. Tahdis: Jurnal Kajian Ilmu Al-Hadis,
(1). https://doi.org/10.24252/tahdis.v10i1.10065
Yusran, M. (2021). Pendidikan Karakter Islam: Menyeimbangkan Dunia dan Akhirat.
Literasi Nusantara.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Taufik Darmawansyah, Tartila Vazari, Suci Rahmadhani, Ardi Satrial

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.